onsdag 1 juni 2011

Frasses funderingar om kantarellsökarkursen

Idag har jag varit på kurs. Kantarellsökarkurs med HUSSE. Matte och Ärtan låg och drällde på soffan hemma, så jag fick nöja mig med bara husse. Problematiskt tänkte jag. Hur ska den mannen som jag måste beskydda mot varenda mötande hund på promenader och som aldrig har godis med sig, klara detta. Nej, jag får lov att ta ansvaret helt och hållet för att det här ska gå vägen. Det visade sig inte vara så svårt. Det var faktiskt en valplek. Bara en hund till, han var visserligen stor och svart och det är ju inte trevligt, men han var kastrerad. Det kände jag på en gång på lukten, så sedan var han inget att bry sig om. Zack hette han och var bara något år, så han var nästan en valp, och lite störande för han kunde så klart inte fokusera riktigt, utan höll på och larvade sig. Jag tittade med avsmak på honom. Dessutom åt han upp två kantareller i hastigheten. Förstod sålunda inte alls vad vi höll på med.

Själv var jag en mönsterelev och lyckades lära husse både att klicka och dela ut godis i tid. "Fröken" tyckte konstigt nog att vi var duktiga alla fyra och jag tyckte att det var helkul när det var struktur på undervisningen.

Ärtan är naturligtvis sotis, men hon ska tydligen få privatlektioner härhemma. Inget får man ha i fred. Men jag tror inte att hon kommer att bli så bra som jag.

1 kommentar:

  1. Åh, lyllos dig Frasse som fått gå kurs med din husse! Och såklart skall Ärtan snilla till sig dina kunskaper.. TYPISKT!
    Men så bra som du är kommer nog i n g e n att kunna bli. Du är ju bara sådär bäst på allt!
    Här är det anarki i flocken.
    Härom dagen hittade jag Sture katt i sovrumsfönstret. Hade min mamma Gullan sett det så hade hon kreverat! Men nu är dom två mot en dom där katt-rackarna...
    Tass! /Kråkan

    Ps. Matte skall så klart lägga sig i här och hälsa till dig och alla övriga i flocken! Ds.

    SvaraRadera