onsdag 15 december 2010

Trist,



övermåttan trist är det här. Så enformigt utan någon träning över huvudtaget så att jag såg mig nödsakad att uppsöka min valpbädd för att fundera över situationen. Husse använder den för skräppapper, men jag kastade ut lite papper och sedan kunde jag klämma ner mig i den.

De senaste veckorna har samtliga tvåbeningar i flocken (inkl. Blenda och Ylva) ägnat sig åt vinterkräksjukan. Sist ut var husse han blev sjukast. "Jag dör, jag dör" stönade han en hel dag, sedan la han sig och sov två timmar, sedan var han bra. Matte var sjuk i fyra dagar och påstår att hon fått rosor runt midjan efter magsjukan, men jag har inte sett till några blommor, så det har hon nog fått om bakfoten.

I brist på träning av mig så ägnar jag mig åt träning av matte. Jag har projektet: BELÖNING TILL FRASSE efter varje händelse under dagen.

Följande punkter har jag lyckats med:

En godisbit utdelas av matte:
1. när jag kommer in i köket på morgonen

2. varje gång jag kommer in från tomten utan inkallning

3. dubbel belöning när jag kommer in från tomten på inkallning

4. varje gång husse och matte kommer in

5. varje gång någon lämnar vårt hus måste jag ha en tröstbit i köket

6. när jag låter bli att skälla på bil, cyklist, kälke, person med otrevlig uppsyn, (brevbäraren är icke belöningsbar)

Punkt 7 har jag tänkt ska bli att träna matte att ge mig en godisbit när jag ätit upp maten. Det är lite överkurs, men jag mottar tacksamt tips om hur träningen ska genomföras och om andra punkter jag kan lägga till min lista för matteträning.

Husseträningen är inte så omfattande. Jag uppfattar honom som rätt obildbar, så det får räcka med hundmomsen. Varje macka, kaka, godisbit han äter, ska jag ha ungefär 5% av. Han är faktiskt väldigt duktig på det här momentet, men om han glömmer sig, så får han veta det. Lita på mig.

Ja, så där gick mina funderingar i min gamla valpbädd.








7 kommentarer:

  1. Gah du kommer ju att bli tjock som en bratwurst!! Sluta genast med din matteträning Frasse, annars kan du glömma framtida agilityträning! *Tittar strängt*

    SvaraRadera
  2. OK, då får jag väl börja träna matte då istället: ett voff, två voff, tre voff ....äsch det va inge kul.

    FRASSE

    SvaraRadera
  3. Bratwurstar är fina, Kickan. ...dessutom kan du börja träna herr Frans mer så han inte blir som en bratwurst...!! För det är ju så att träningspass med herr Frans är bara digg, eller hur?!!
    Svansvift och nosgos från Dixie!!

    SvaraRadera
  4. Tack för det superfina julkortet från er flock!! När mamma kom in med posten i går eftermiddags blev jag hoppande glad när jag såg ert julkort.

    Svansvift och nosgos från Dixie!!

    SvaraRadera
  5. Bara lilla Kråkan22 december 2010 kl. 13:39

    Hej på er!
    Ja jag förstår dina funderingar Frasse, och jag tycker att du gör ett jättejobb med träningen av din matte! Imponerande!
    Vad gäller belöning EFTER man har ätit upp maten. Hrm. Den kan bli en svår nöt att knäcka (men å andra sidan så är det sådana tider nu då det ligger nötknäckare lite här och var).

    Jag funderar också en del nu, men jag kommer liksom inte fram till något sådär jättebra.
    Men det är skoj att tänka i alla fall!

    GOD JUL önskar en liten Kråka som känner sig lite (men bara lite) vilse i pannkakan och både jag och matte önskar såklart att det nya året som står och lurar bakom kröken blir ett jätteroligt år!!!!!

    /Kråkan

    SvaraRadera
  6. Jo! Bara en sak till!!
    Matte är så glad över sin piggelin-mössa!!
    Den har hon på sig mest hela tiden när hon är nödgad att slita sig från hemmets varma och lugna vrå.
    Den har till exempel varit på julshopping i Lidköping och alla blir så glada av en lille "ploppen" på toppen.

    Vi skall ta kort och skicka någon dag när det är sol ute (jag tänker vara med på fotot) så att mattes mössa kan vara med på "möss-sidan" på Lottas sida!

    Hon blev JÄTTEGLAD för sin huvudprydnad!!!!

    GOD JUL!
    Nu ska jag rimma på ett ord som jag inte har bestämt ännu. Det är det jag funderar på just nu.
    /Kråkis

    SvaraRadera
  7. Hej Lotta och dogsen och gott slut! Milde, vilka söta små krönikor! Blev så glad att man kunde hitta var man kunde skriva en kommentar! Men bara om någon annan hade skrivit tidigare...? Ursäkta en vilsekommen men var klickar man om man är först som vill kommentera? Kram Sanna

    SvaraRadera