måndag 19 april 2010

Mitt första lapptäcke till dubbelsäng

Eftersom färgen torkar så långsamt så passar Frasse och jag på att lägga in ett gammalt projekt - mitt första lapptäcke till dubbelsäng. Det är numera pensionerat med lite tugghål av Nisses tänder och slitet här och där. Jag gjorde det efter ett amerikanskt täcke med målade lappar. De flesta andra lapparna är återanvändning av gamla jeans och en blåblommig morgonrock, som mamma sydde åt mig när jag var tonåring. De knallgröna lapparna har jag köpt samt kanterna och fodret.

Jeansbenen dimensionerar rutornas storlek. Mina rutor är alltid cirka 1 x 1 dm och återanvändningen av gamla tyger ger också en extra dimension till täcket. Tur att jag har sparat massor av gamla jeans för det får inte vara någon stretch i lapparna.


För drygt 10 år sedan anordnade man i Vallentuna Bibliotek en utställning av föremål tillverkade i hemmet genom återanvändning av tyger och garner. Då fick mitt överkast vara med och mamma hade med ett täcke och sockor stickade av restgarner.

1 kommentar: