söndag 10 oktober 2010

Pärlträff

Vad jag lyckades åstadkomma på pärlträffen - tre armband med tillhörande örhängen.
Mina första försök i makramé


Med tillgång till verktyg etc. kan man också laga gamla smycken. Det gröna hjärtat har jag haft i massor av år. Äntligen fick det ett passande halsband.


I helgen var jag på Pärlträffen PUSS = Pärlor, Utmaningar, Skojigt, Stimulerande. Och det var det. Men oj, vad trötta mina ögon är nu. Många av dessa 150 kvinnliga varelser - ja, det var nog inte en enda manlig pärlare - åstadkommer riktiga konstverk. De visade att det förutom smycken går att tillverka sagoträd, fiskar, ormar och drakar etc. i pärlor. Man borde faktiskt göra en utställning och visa resultaten av denna kvinnliga skaparkraft.

Jag är jätteglad för jag lyckades lära mig de första knutarna i makramé. Jag tror det passar mig bättre än pyttepärlpyssel eftersom det nästan är garn inblandat. I alla fall trådar.

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat, Lotta. :-) Visst är det roligt att pärla? Jag gör det av och till, men mest blir det att jag syr lapptäcken och virkar mormorsrutor. Det är fint med både fyrbenta och tvåbenta gullungar, så jag kan göra saker till dem (jag har kusinbarn).

    Kram från Pye och nosgos från Dixie till helaste flocken!!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Men det visste jag ju redan :-)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att se dina makrame armband, bilderna är på väg. /maria (work shop ledare makrame)

    SvaraRadera
  4. Det gröna armbandet är min favorit. :-) Så härliga pärlor! Och vad roligt att se att makramen tog sig och blev så DÄR bra! :-D Härligt!

    SvaraRadera